Suplementacja w trakcie treningu na siłowni – czy warto?

Osoby aktywnie uczęszczające na siłownie często decydują się na przyjmowanie dużych ilości suplementów diety oraz odżywek białkowych. Wiele innych osób dodatkowo modyfikuje swoją dietę w kierunku zoptymalizowania zużycia energii oraz dostarczenia budulca dla trenowanych mięśni. Trzeba dostrzec fakt, iż jest to bardzo istotna rzecz i że trzeba bezwzględnie zdecydować się na zastosowanie różnego rodzaju środków – oczywiście w rozsądnym wymiarze.

Co jest najczęściej suplementowane?

Badania kliniczne oraz ankietowe jednoznacznie wskazują, iż do najczęściej suplementowanych związków należy zaliczyć:

• Witaminy (B1,B6,B12, C, D, E),
• Elektrolity (magnez, potas, wapń, fosfor),
• Jabłczan kreatyny (substrat dla produkcji fosfokreatyny),
• Zioła (podnoszące poziom testosteronu),
• Odżywki białkowe (serwatka lub lizat peptydowy).

Oprócz tego trzeba wskazać również na wiele substancji, które nie są zarejestrowane jako suplementy, a są de facto regularnymi lekami. Do nich trzeba między innymi zaliczyć:

• Testosteron, nandrolol,
• Insulinę,
• Insulinotropowy czynnik wzrostu (IGF-2)
• Adrenalinę,
• Glikokortykosteroidy,

Przyjmowanie powyższych substancji ze względu na liczne działania niepożądane nie jest polecane. Szczególnie trzeba odkłamać mity na temat testosteronu i zwrócić uwagę na insulinę oraz IGF-2. Niosą one ryzyko hipoglikemii, hipokaliemii – a co za tym idzie prowadzić mogą do drgawek, zaburzeń świadomości, zaburzeń rytmu serca oraz uszkodzeń organicznych mózgu. Wiadomo również, że insulina albo insulinopodobny czynnik wzrostu może prowokować wzrost nowotworów, głównie ze względu na ich silne działanie mitogenne i anaboliczne.

Podstawa dla koksa – zdrowa dieta!

Niezależnie od tego, co jest przyjmowane w trakcie treningu i jak bardzo wyrafinowane są suplementy dla osób trenujących, absolutnie nie można pozwolić na to, aby zaniedbać swoją dietę! Jesteś tym, co jesz! Pamiętajcie o tym i starajcie się racjonalnie wzbogacać swoją dietę. W sieci jest wiele informacji na temat suplementacji diety i na temat budowania swojej własnej tężyzny fizycznej.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*